• تلفن تماس:

    031-52432323 و 52432331-031

  • پست الکترونیک:

    info@sh-sedehlenjan.ir

شهردار از برنامه‌ریزی برای کاهش حضور فیزیکی مردم خبر داد

شهرداری‌ها برای کاهش حضور فیزیکی مراجعه‌کنندگان در روزهایی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، در قبال سلامت شهروندان مسئولیت دارند. یکی از مسئولیت‌های اجتماعی آنان فراهم‌کردن زیرساخت‌های ارائه خدمات الکترونیکی در قالب میز خدمت الکترونیک است که اکنون مدیران برخی از شهرداری‌ها اعلام می‌کنند به دنبال الکترونیکی‌کردن خدمات خود هستند. برخی از مردم عقیده دارند با توجه به راه‌اندازی پویش «در خانه می‌مانیم» و لزوم شرکت همگانی شهروندان در این پویش، نقش و مسئولیت اجتماعی شهرداری‌ها برای پیشگیری از تجمع مردم در این نهاد پر رفت‌وآمد، بیشتر از گذشته احساس می‌شود. در این راستا، برخی خدمات شهرداری سده لنجان در قالب میز خدمت و در بستر الکترونیکی ارائه می‌شود.شهردار سده لنجان، با تأکید بر رعایت موارد ایمنی و بهداشتی در محیط کار گفت: میز خدمت در راستای عینیت‌بخشیدن به حقوق شهروندی و تکریم ارباب‌رجوع شکل گرفته است و می‌تواند نقطه عطفی در جهت تسهیل در خدمت‌رسانی شایسته به شهروندان باشد.

حسین ناظم‌الرعایا افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، در راستای حفظ سلامت کارکنان و شهروندان و همچنین کاهش تردد و حضور ارباب رجوع، برخی خدمات شهرداری باید در قالب میز خدمت و به شکل الکترونیکی ارتقا یابد. او ادامه داد: شهرداری سده لنجان تصمیم گرفته است سامانه میز خدمت الکترونیکی با هدف ارتقای رضایت‌مندی شهروندان در راستای طرح تکریم ارباب‌رجوع، بهبود و اصلاح روش‌های ارائه خدمات به شهروندان و همچنین جلوگیری از ضایع‌شدن حقوق مراجعان را فعال کند.

زیرساخت‌ها  آماده است

ناظم‌الرعایا با تأکید بر اینکه زیرساخت برنامه‌هایی همچون استعلام بانک‌ها و ادارات، تصدیق گواهی‌های شهرداری، استعلام و پرداخت عوارض نوسازی، محاسبه تراکم ساختمانی مصوب و مجاز، محاسبه عوارض و صدور تراکم ساختمانی، محاسبه زیربنای ساخت در طبقات، عوارض کسب و پیشه، عوارض خودرو آماده شده است، گفت: باید گردش کار نهایی این برنامه‌ها توسط معاونت شهرسازی و حوزه‌های مناطق مختلف شهرداری قرار بگیرد و پس از تأیید نهایی می‌توان این برنامه‌ها را در اختیار مردم قرار داد.  به گفته شهردار سده لنجان، زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرایی‌شدن این طرح آماده است و شهرداری سده لنجان مشکلی در رابطه با زیر ساخت‌های لازم ندارد. ناظم‌الرعایا اطلاع‌رسانی شفاف درباره هر یک از خدمات ارائه شده در میز خدمت الکترونیکی شامل مراحل گردش کار، مستندات مورد نیاز، قوانین و مقررات، سؤالات متداول، مدت زمان انجام خدمت، رویه ارائه شکایت و پیگیری و مسئول اصلی ارائه خدمت، امکان اخذ درخواست خدمت از ارباب رجوع در قالب فرم‌های الکترونیکی و بارگذاری و ارسال الکترونیکی مدارک و مستندات مورد نیاز برای دریافت خدمت توسط ارباب رجوع را از مزایای راه‌اندازی سامانه میز خدمت الکترونیکی برشمرد.

افزایش رضایت‌مندی شهروندان

شهردار سده لنجان با اشاره به قابلیت‌های میز خدمت الکترونیکی گفت: تمامی  استعلامات و انجام فرایندهای بین دستگاهی مورد نیاز برای ارائه خدمت، قابلیت ارائه و تحویل خدمت به ارباب‌رجوع به صورت الکترونیکی، ارائه کد رهگیری منحصر به فرد به درخواست خدمت به منظور رهگیری مراحل اجرای فرایند پردازش درخواست خدمت و بازیابی و رجوع به سوابق اطلاعات خدمت ارائه شده، امکان ارسال پیامک به منظور اطلاع رسانی مراحل پردازش درخواست خدمت به ارباب رجوع، نظرسنجی الکترونیکی از ارباب رجوع در ارتباط با کیفیت خدمات از جمله قابلیت‌هایی است که این سامانه برای شهروندان فراهم می‌کند. به گفته او، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت در انجام امور و رضایت‌مندی شهروندان از قابل توجه‌ترین اهداف مورد نظر اجرای راه‌اندازی سامانه (افزونه) میز خدمت الکترونیکی است. ناظم‌الرعایا یادآور شد: ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم در راستای جلوگیری از ضایع شدن حقوق شهروندان، بهبود و اصلاح روش‌های ارائه خدمات به شهروندان، ارتقای رضایت‌مندی شهروندان در راستای طرح تکریم ارباب‌رجوع، جلوگیری از سرگردانی مردم و ایجاد نظام پاسخ‌گو و کارآمد از مهم‌ترین اهداف راه اندازی میز خدمت الکترونیکی است.

جلوگیری از ارتباطات اداری خارج از ضابطه

شهردار سده لنجان تصریح کرد: هدف نهایی از این اقدام، ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم به منظور جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان، تکریم ارباب‌رجوع، جلوگیری از سرگردانی مردم، پیشگیری از برقراری ارتباطات اداری خارج از ضابطه و ایجاد نظام اداری پاسخ‌گو و کارآمد است. ناظم‌الرعایا ادامه داد: هر چه مردم ارتباط فیزیکی کمتری با کارکنان در شهرداری داشته باشند، کیفیت کار در این نهاد بالا می‌رود و شفاف‌سازی بهتری صورت می‌گیرد و سیستم بیمه می‌شود.او ادامه داد: میز خدمت الکترونیک به معنای استقرار یک میز فیزیکی جداگانه  یا به معنای اختصاص نیروهای جدید برای پاسخ‌گویی به شهروندان نیست، بلکه در راستای افزایش بهره‌وری از نیروهای موجود در واحدهای ارائه‌کننده خدمات تعیین شده، استفاده خواهد شد. ناظم‌الرعایا اظهار داشت: میز خدمت الکترونیک در شهرداری سده لنجان فعال بود، ولی همه خدمات ارائه‌شده توسط این مجموعه را شامل نمی‌شد که با شرایط خاص پیش آمده در خصوص کرونا، این مجموعه در تلاش است با الکترونیکی‌کردن بیشتر خدمات،  مراجعات را به شهرداری به حداقل برساند. او تصریح کرد: میز خدمت الکترونیک شهرداری هنوز کامل نشده است، ولی امید است تا پایان سال بیشتر فعالیت‌ها و خدمات شهرداری به‌صورت الکترونیکی در خدمت شهروندان قرار بگیرد. به گفته ناظم‌الرعایا، میز خدمت فقط در زمینه ارائه خدمات شهرسازی نیست و تمام خدمات عمرانی، خدمات‌شهری و مالی شهرداری‌ها را دربر می‌گیرد که بخشی از این خدمات از جمله بخشی از شهرسازی آماده ارائه است و مابقی این خدمات تا پایان سال تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.